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88 LITERATURE
RENÉ BURRI Hans-Michael Koetzle (ed.),
(1933–2014) René Burri Photographies,
London 2004, p. 226–27;
Che Guevara, William Norton & Co., In Our
Cuba 1963 Time: The World As Seen by
Magnum Photographers, 1989,
Contact sheet with six frames, p. 287.
Vintage
17,3 × 29,8 cm (6.8 × 11.7 in) € 3.400 / € 6.000–8.000
Photographer’s agency stamp
and several handwritten nota-
tions in pencil on the reverse
Vier Jahre nach der kubanischen Revolution von 1959
schickte Magnum René Burri mit dem Auftrag nach Kuba,
Ernesto »Che« Guevara anlässlich eines Interviews für
das amerikanische Magazin Look zu fotografieren. Che
Guevara, als Präsident der Nationalbank und Industrie-
minister der nach Fidel Castro zweitmächtigste Mann
auf Kuba, hatte die amerikanische Starjournalistin Laura
Bergquist persönlich auf die Zuckerinsel eingeladen. Vor
Ort sollte sie sich ein Bild von den Erfolgen der Revolu-
tion machen. Die Atmosphäre des Gesprächs wird Burri
rückblickend als »angespannt« bezeichnen. Ihm selbst
wird Che gleich zu Beginn die Bitte abschlagen, die
Jalousien öffnen zu dürfen, um die Lichtsituation im
Raum zu verbessern. Auch wird er Burri während des
dreistündigen Interviews, bei dem dieser sechs Filme
belichten wird, keines Blickes würdigen. »Ich konnte alle
seine Eigenschaften ablichten, Charme, Überzeugungs-
kunst und Wut. Aber kein einziges Mal hat er in die
Kamera geschaut.« Der vorliegende Vintage-Abzug zeigt
mehrere Porträts dieser legendären Sitzung, und bettet
diese Ikone der Fotogeschichte somit in einen größeren
Kontext ein.
Four years after the Cuban revolution in 1959, Magnum
sent René Burri to Cuba to take photographs of Ernesto
»Che« Guevara during an interview for the widely-
circulated American magazine Look. As President of the
National Bank and Minister of Industry, Che Guevara
was the second most powerful man in Cuba and had
personally invited the American star journalist Laura
Bergquist to the Sugar Island so that she could form
her own opinion about the success of the revolution. In
retrospect, Burri would describe the atmosphere of the
conversation as »tense«. Right at the start, Che denied
Burri his request to open the blinds to improve the light-
ing situation in the room. Furthermore, he would not
deign to look at Burri during the three-hour interview,
during which the photographer exposed six rolls of film.
»I could expose all of his characteristics: charm, power
of persuasion and anger. But he did not look into the
camera one single time.« The present vintage print shows
a sequence of portraits from this legendary photo session
and therefore it integrates the famous iconic image into
a much wider context.
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